به آدرس زیر مراجعه فرمایید :
http://www.yad-yadgiri.blogfa.com
در این وبلاگ اطلاعات کامل جهت ساخت نرم افزار دانش آموزی وجود دارد.
جوملا! نام یک نرمافزار آزاد و متن باز برای مدیریت محتوای اینترنتی است. جوملا! به زبان پیاچپی نوشته شدهاست و از پایگاه دادهٔ MySQL استفاده میکند.قابلیتهای جوملا! شامل امکان بارگذاری موقت در حافظه برای بهبود کارایی (caching)، ایجاد فهرست خودکار، ارسال خبر از طریق پروتکل RSS، ارائهٔ نسخه قابل چاپ، بخشهای کوتاه خبری، تالار گفتگو، نظر سنجی، تقویم، جستجوی اینترنت و پشتیبانی از زبانهای متعدد (از جمله فارسی) است . علاوه بر امکانات پایه، افزونه هایی (شامل کامپوننت، ماژول، پلاگین، قالب، بسته زبان) هستند که به امکانات جوملا می افزایند. بیش از ۷۴۰۰ افزونهٔ رایگان و تجاری در شاخهٔ رسمی افزونههای جوملا وجود دارد.نام جوملا گرفته شده از واژه ای در زبان سواحیلی است که به معنی «جملگی» یا «همگی» است.
آندروید مارکت
آندروید مارکت سرویس فروش نرمافزارهای کاربردی برای گوشیهای آندروید است. یک برنامه کاربردی ویژه آندروید مارکت به صورت از پیش بارگذاری شده بر روی گوشیهای آندروید نصب گردیده و به کاربران امکان میدهد نرمافزارهای مورد نیاز خود را خریداری و دانلود کنند. البته تمامی نرمافزارهای موجود در آندروید مارکت فروشی نیستند بلکه بیش از نیمی از نرمافزارهای موجود در آندروید مارکت به صورت رایگان عرضه میشوند و از این نظر آندروید بیشترین درصد نرمافزارهای رایگان را در بین تمامی سیستمهای عامل تلفنهای همراه هوشمند در اختیار کاربران قرار میدهد.
هر برنامهنویس با ثبت نام، امکان فروش برنامههای خود در آندروید مارکت را دارد. ۷۰ درصد از مبلغ فروش برنامههای کاربردی به برنامهنویس تعلق میگیرد و ۳۰ درصد مابقی بین اپراتورها توزیع میشود. بر اساس سیاستهای گوگل در حال حاضر تمامی برنامه نویسان عضو پروژه آندروید از سراسر جهان میتوانند برنامههای کاربردی رایگان خود را از طریق آندروید مارکت در ۴۶ کشور عرضه کنند. برای اینکار کافی است برنامه نویسان فرمی مختصر را تکمیل کرده و البته ۲۵ دلار حق عضویت هم به گوگل بپردازند.
ولی تنها برنامهنویسان ساکن در نه کشور اتریش، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، هلند، اسپانیا، انگلستان و ایالات متحده آمریکا میتوانند برنامههای خود را برای فروش در ۱۳ کشور استرالیا، اتریش، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، هلند، نیوزلند، اسپانیا، سوییس، انگلستان و ایالات متحده آمریکا در معرض بازدید خریداران قرار دهند و سایر کشورها امکان مشاهده و خرید برنامههای غیر رایگان را ندارند.
نکته جالب توجه در این زمینه عدم حضور حتی یک کشور از منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (به غیر از اسرائیل) در لیست چهل و شش کشوری است که امکان دسترسی به آندروید مارکت را دارند! این در حالی است که گوشیهای مجهز به آندروید از سوی اغلب شرکتهای بزرگ از جمله موتورولا، HTC، سونی اریکسون و ال جی در این منطقه مدتها است که به بازار عرضه شدهاند.
تعداد برنامههای کاربردی موجود در آندروید مارکت تاکنون نزدیک به ۵۰۰۰۰ بوده است این در حالی است که برنامههای کاربردی موجود در iTune برای گوشی آیفون به ۱۷۵۰۰۰ برنامه بالغ میشود و از این منظر به نظر میرسد که آندروید راهی دراز برای سبقت گرفتن از آیفون در پیش دارد. ولی در هر حال باید این نکته را هم در نظر داشت که هرچند تعداد برنامههای کاربردی نشانگر اقبال برنامهنویسان به پلت فرم موردنظر است، ولی تعداد بسیار زیاد برنامهها برای کاربران همیشه هم خوب نیست.
چرا که آنان را مجبور میسازد تا جستجویی سخت و طاقت فرسا را برای دستیابی به برنامه مورد علاقه خود تجربه کنند. گوگل کوشیده است دسترسی به برنامههای کاربردی آندروید را به شدت محدود ساخته و تمامی دسترسی کاربران را از طریق نرمافزار آندروید مارکت نصب شده بر روی گوشی کاربران کانالیزه نماید. گوگل تا بدانجا پیش رفته است که حتی دسترسی به اطلاعات و امکان جستوجوی برنامههای کاربردی آندروید از وب سایت رسمی آندروید مارکت از طریق کامپیوترهای شخصی، امکانپذیر نیست.
از طرف دیگر عدم امکان نصب نرمافزارهای دانلود شده بر روی کارت حافظه محدودیت دیگری است که کاربران برای دانلود برنامهها از هر جای دیگری به غیر از آندروید مارکت با آن مواجه هستند. اما هنوز هم راههایی برای دور زدن گوگل برای دستیابی به برنامههای کاربردی وجود دارد. بسیاری از برنامهنویسان از جمله شرکتهای تولید برنامههای کاربردی نسخه قابل نصب برنامههای خود را علاوه بر آندروید مارکت از طریق وب سایتهای خود نیز در اختیار کاربران قرار میدهند.
علاوه بر این برخی وبسایتها اقدام به جمعآوری و در اختیار قراردادن برنامههای کاربردی پرطرفدار آندروید نمودهاند. نمونهای از این سایتها Androlib و Androidzoom هستند. همچنین با نصب یک نرمافزار بر روی گوشی خود امکان خواهید یافت برنامههای دانلود شده بر روی کارت حافظه خود را بر روی گوشی نصب نمایید.
اگرچه با استفاده از راههایی که گفته شد امکان نصب برخی نرمافزارها بر روی گوشی خود را خواهید داشت، ولی باید اذعان کرد که اغلب برنامههای آندروید به ویژه برنامههای اصلی آن که توسط خود گوگل طراحی شدهاند، مانند نقشههای گوگل یا برنامه گاگلز (Goggles) تنها از طریق آندروید مارکت قابل دسترسی هستند. پس اگر می خواهید به برنامه های کاربردی اصلی آندروید دسترسی داشته باشید، باید از آندروید مارکت نصب شده بر روی گوشی خود استفاده کنید.
کمتر از سه سال پیش زمانی که سیستم عامل آندروید برای نخستین بار توسط کنسرسیومی به رهبری گوگل معرفی شد، کمتر کسی پیشبینی میکرد که در این مدت کوتاه این سیستم عامل موفق به پیشی گرفتن از سیستم عاملهای پرطرفدار و جا افتاده تلفن همراه چون ویندوزموبایل، لینوکس و پالم شده و خود را به عنوان تهدیدی جدی برای رقبایی چون سیمبین، RIM و آیفون نشان دهد. آندروید پا را از این هم فراتر گذاشته و علاوه بر حضور قدرتمند در بازار تلفنهای همراه هوشمند، وارد عرصههای دیگری مانند تبلتها و حتی تلویزیون نیز شده است.
رشد اعجابآور آندروید به گونهای بوده است که بسیاری از کارشناسان پیشبینی میکنند این سیستم عامل تا سال ۲۰۱۲ دومین سیستم عامل پرطرفدار تلفنهای همراه جهان خواهد بود. تخمینی که نه تنها دور از دسترس نمینماید بلکه بسیار محافظهکارانه به شمار میرود. چرا که با روند رشد این سیستم عامل و اقبال شرکتهای مختلف به آن، کسب رتبه اول نیز برای آندروید چندان دور از ذهن نیست. مروری خواهیم داشت بر تاریخچه و روند شکلگیری این سسیتم عامل، موفقیتها و چشمانداز آتی آن.
تاريخچه آموزش مجازي E-learning
آموزش از راه دور براي اولين بار در قرن 19 به عنوان تحصيلات مكاتبه اي (Correspondence Study) شناخته شد. پس از چندي تحصيلات مکاتبه اي با استفاده از سيستم پستي فراگير شد و مدارس و ديگر موسسه هاي داراي صلاحيت به ارائه آموزش از راه دور با استفاده از پست پرداختند و ارتباط نوشتاري معلمان و دانش آموزان را برقرار کردند. ايالات متحده تنها کشور ارائه دهنده تحصيلات مکاتبه اي نبود، بلکه کشورهاي اروپايي نيز از اوايل دهه 1840 دوره هايي براي آموزش خلاصه نويسي و زبان ارائه كردند.
در سال 1837 به خاطر هزينه هاي پستي يک آوانگار انگليسي به نام ايزاک پيتمن (Isaac Pitman) از تندنويسي(Shorthand) براي تدريس دوره هاي مکاتبه اي در بريتانيا استفاده کرد. وي روش خود را كه مبتني بر اصول آوايي به جاي اصول املايي بود، در سال 1837 در کتابي به نام الگوي صحيح تندنويسي توضيح داد. روش خلاصه نويسي پيتمن در سال 1852 توسط برادرش بن پيتمن(Benn Pitman) در آمريکا معرفي شد. بن يک موسسه صدانگاري در ايالت اوهايو آمريکا براي تدريس خلاصه نويسي و نيز انتشار آثار مرتبط با آن بنياد نهاد. روش خلاصه نويسي پيتمن با 15 زبان تطبيق داده شده و امروزه يکي از پركاربردترين روش هاي خلاصه نويسي در جهان است.
در سال 1844 ساموئل مورس (Samuel Morse) تلگراف الکتريکي را اختراع کرد و نخستين خط تلگراف بين شهرهاي بالتيمور و واشنگتن در آمريکا کشيده شد.
تعريف آموزش مجازي E-learning
اما منظور از آموزش مجازي چيست؟ اين نوع آموزش چگونه مي تواند انجام شود. يک کارشناس رايانه درباره تعريف آموزش مجازي مي گويد: منظور از E-Learning يا آموزش الکترونيکي به طور کلي بهره گيري از سيستم هاي الکترونيکي مثل رايانه، اينترنت، ديسک هاي چندرسانه اي، نشريه هاي الکترونيکي و خبرنامه هاي مجازي براي امر آموزش است که با ارتباطات راه دور انجام مي شود.
اکبري مي افزايد: سيستم هاي آموزش مجازي با هدف کاهش هزينه ها و جلوگيري از اتلاف وقت و بالا بردن يادگيري بهتر و آسان تر انجام مي شود.
يک کارشناس ديگر مي گويد: همان گونه که از نام اين سيستم ها پيداست آموزش مجازي در تعريف کلي به عنوان آموزش هايي هستند که امکان يادگيري را از راه دور فراهم مي کنند. اين سيستم ها مي توانند جايگزين کلاس هاي حضوري باشند.
لنگري مي افزايد: در يادگيري الکترونيکي غير از اينترنت، ديسک هاي آموزشي، ويدئوهاي آموزشي و همچنين ماهواره استفاده مي شود.
آمار نشان داده است که در سال 1999 بالاترين روش آموزش الکترونيکي با 53 درصد مربوط به ديسک هاي آموزشي مي شده است، ولي براي سال 2009 پيش بيني مي شود که E-Learning مقام اول آموزش را با 80 درصد کسب کند.
روش آموزش الکترونيکي
کارشناسان رايانه معتقد هستند که آموزش هاي الکترونيکي تکميل کننده روش هاي آموزشي کنوني و سنتي مي باشند و اين چيزي است که در حال حاضر در کشور ما در حال رشد است. يکي از رويکردهاي اصلي آموزش الکترونيکي، آموزش ترکيبي به معني به کارگيري بيش از يک رسانه در امر آموزش است که از اين موارد مي توان به ترکيب آموزش توسط معلم و ابزارهاي بر پايه وب اشاره کرد که البته با اين روش، آموزش الکترونيکي به طور کامل جايگزين آموزش کنوني نمي شود، بلکه آن را تکميل مي کند. هرچند که در موارد بسياري آموزش الکترونيکي به تنهايي مي تواند پاسخ گوي نيازهاي آموزشي باشد.
کلاس هاي آنلاين غير همزمان
تحقيقات نشان داده است که 75 درصد از کلاس هاي آنلاين به طور غيرهم زمان انجام مي شود. اين به اين معني است که دانشجويان مي توانند به راحتي با استادان خود ارتباط برقرار کرده و در کلاس درس شرکت کنند، بدون اين که اين کار را هم زمان با استادان و يا ساير دانشجويان انجام دهند. شفيعي يکي از دانشجوياني است که به صورت آنلاين با استادان خود ارتباط برقرار مي کند در اين باره مي گويد: کلاس هاي آنلاين آموزشي علاوه بر اين که مي تواند به صورت همزمان با استادان و ديگر دانشجويان برگزار شود، مي تواند به صورت غير همزمان و در خارج از ساعات آموزشي نيز انجام شود. به طوري که با استادان و حتي ديگر دانشجويان در خارج از ساعات آموزشي ارتباطات آنلاين داشت. شفيعي مي افزايد: اين خاصيت به ويژه براي دانشجوياني که در نقاط ديگري از جهان داراي ساعات متفاوتي با مرکز آموزشي هستند بسيار ارزشمند است.
مدارس هوشمند به مدارسي اطلاق ميگردد كه رايانه براي كليه دانشآموزان فراهم باشد و اين رايانهها به كمك شبكه مركزي به يكديگر متصل شده باشند. علاوه بر شبكه، رايانهها بايد متصل به شبكه بينالمللي اينترنت نيز بوده تا امكان دسترسي دانشآموزان به مطالب جديد فراهم گردد. در مدارس هوشمند از آخرين فناوريهاي روز در زمينه آموزش دانشآموزان و مديريت مدرسه بهرهگيري شده است و كلاسهاي درس مجهز به امكاناتي نظير دوربين، نمايشگرهاي تلويزيوني، ويدئو پروجكشن، وايتبرد الكترونيكي و ديگر ابزارهاي كمك آموزشي ميباشند. در مدارس هوشمند فضاي خاصي به عنوان آزمايشگاه رايانه درنظر گرفته شده و دانشآموزان ميتوانند علاوه بر اوقات درسي، زمانهاي فراغت خود را نيز در اين مكان به جستجوي مطالب علمي بپردازند. در مدارس هوشمند شبكه بيسيم توسعه پيدا كرده و دانشآموزان ميتوانند از اين طريق و به كمك يك عدد رايانه قابل حمل (لپ تاپ) يا تلفن همراه از امكانات نرمافزاري مدرسه و شبكه اينترنت استفاده نمايند. بنابراين مدارس هوشمند به مدارسي اطلاق ميگردد كه زيرساختهاي لازم براي توسعه فناوري اطلاعات در مدرسه را به اندازه كافي و مناسب توسعه داده باشند و زمينه استفاده از اين تجهيزات و امكانات براي كليه دانشآموزان و معلمان در كليه مقاطع تحصيلي فراهم شده باشد و كارشناسان و مديران مدرسه نيز بتوانند به كمك اين زيرساختها، مدرسه را بهتر اداره كنند
IT براي همكاران مدرس در آن مدرسه احساس مي شود .
۱ : براي اداره يك كلاس هوشمند چه طرح درسي به كار مي بريد؟
۲ : آيا تنها وجود فناوري هاي نوين در يك مدرسه هوشمند و در يك كلاس الكترونيكي جهت ايجاد مدرسه هوشمند كفايت مي كند ؟ و يا علاوه بر استفاده از فناوري هاي روز نياز به برنامه دقيق جهت هدايت كلاس الكترونيكي همراه با طرح درس مبتني بر IT از ملزومات اداره کردن این کلاس می باشد؟
اگر نظر و يا پيشنهاد خاصي داريد همه را مطلع نماييد !
سپاسگذارم .
در مدارس هوشمند علاوه بر اينكه از فناوري اطلاعات در فرآيند ياددهي يادگيري استفاده ميشود، ارزشيابي دانشآموزان نيز با استفاده از اجزاء نرمافزاري صورت ميگيرد. نرمافزارهاي آزمون، امكان طراحي آزمونهاي مختلف و اجراي آنها را براي معلمان فراهم مينمايند. آزمونهاي مذكور ميتواند در محيط مدرسه و در سايت رايانهاي آن برگزار شده و يا اينكه از طريق سيستم مديريت محتوا اجرا شود. البته هنوز در برگزاري كامل ارزشيابيها به صورت الكترونيكي محدوديتهاي زيادي پيش رو است. ليكن بسياري از آزمونهاي غيررسمي را ميتوان به صورت الكترونيكي برگزار نمود. علاوه بر آزمونهاي مشخص، سيستمهايي مانند مديريت محتوا نيز ميتوانند براي ارزيابي عملكرد دانشآموزان مورد استفاده قرار گيرند. در اين سيستمها ميتوان مدت زمان حضور و فعاليت مفيد دانشآموزان و معلمين در سيستم را ثبت و كنترل نمود. انعطافپذيري آزمونهاي الكترونيكي به مراتب بيشتر از آزمونهاي سنتي است. طراحي اين آزمونها براي معلمين سادهتر بوده و آنها ميتوانند به بانك سوالات و آزمونها نيز دسترسي داشته باشند. از اين طريق طراحي يك آزمون جديد با سرعت بيشتري انجام ميشود. همچنين بررسي پاسخها و جمعبندي عملكرد دانشآموزان نيز با سرعت و دقت قابل توجهي صورت ميگيرد.