Www.Earth8.blogsky.com

دانش و سرگرمی برای تمام سنین

Www.Earth8.blogsky.com

دانش و سرگرمی برای تمام سنین

چگونه بهتر مطالعه کنیم


                     مطالعه                                    

                     « چگونه بهتر مطالعه کنیم »                           

 

دوستان وخوانندگان عزیز با عرض پوزش از همه شما به علت اینکه کمی دیر مطلب جدیدم را برایتان آماده نموده ام!!!!

 مطلب جدید تقریبآخواسته و سوال اکثر شما عزیزان بوده ومشکلاتی را در آن حلاجی نموده ام که مشکل اکثر ما هاست(خود من که زیاد با آن در گیر بوده ام)نوشتن و ویرایش این مطلب وقت زیادی را از من گرفت البته مشکلات و مشغله کاری و...نیز در این تاخیر دخیل بود،ولی در هر صورت شما عزیزان مرا عفو بفرمائید.

(پیشاپیش از همه عزیزان و دوستانی که مرا در امر آماده سازی مطالبم(همفکری،تایپ،ویرایش و...) یاری می کنند صمیمانه سپاس گذارم)

به علت حجم زیاد مطلب جدید و درخواست شما عزیزان مبنی بر اینکه مطالبم سنگین و طولانیست آنرا در ۳ قسمت خدمتتان عرضه می کنم.این مهم به احترام شما دوستان انجام می گردد و امید است با نظرات سازنده خود در راه نوشتن مطالب جدید یاری ام کنید.

مطلب جدید در ۳قسمت ذیل ارائه می گردد:

۱ـ تمرکز بیشتر،یادگیری بهتر

۲ـ چگونه بهتر و راحت تر درس بخوانیم

۳ـراههای بهتر کنفرانس و سمینار دادن

                          

         « ۱ـ تمرکز بیشتر،یادگیری بهتر »  

 

خسته شدم !!!

چقدر درس بخونم...!!! هر چی بیشتر می خونم کمتر می فهمم !!!

این صفحه رو تا حالا 5 بار خوندم هیچی ازش تو ذهنم باقی نمونده !!!

آخه چیکار کنم !!! چرا اینطوری شدم !!!همش حواسم پرت می شه....!!!!!

تا حالا برای شما هم پیش آمده است که وقتی شروع می کنید به مطالعه مطلبی،در حین خواندن چشمانتان روی خطوط حرکت می کند ولی حواستان جای دیگری است و وقتی صفحه یا پاراگراف تمام می شود به یکباره متوجه می شوید چیزی از آنرا نفهمیده اید و فقط چشمانتان از روی عادت روی کلمات حرکت کرده، این اتفاق ممکن است بارها و با شدت بالا و پایین برای شما اتفاق بیفتد این موضوع شما را بسیار خسته و کسل می کند و وقت زیادی از شما می گیرد و کم کم میل به مطالعه در شما کم میشود،اما مشکلی نیست تنها دلیل این موضوع بالا رفتن میزان حواس پرتی ( مشغولیات ذهنی)شماست که متقابلآ باعث پایین آمدن دقت می شود این رابطه مثل دو کفه ترازو است هر چقدر میزان حواس پرتی بالا برود کفه دقت و توجه پایین می آید و عکس آن نیز صادق است.

 

 

 حواس پرتی  (بالا)                   دقت و توجه (پائین)

 یادآوری این نکته بسیار ضرور ی است که تمر کز حواس یک مهارت بی چون و چراست که نیاز به فراگیری تکنیک ها و تمرین مستمر دارد.

لرد بایرون در این باره می گوید:

برای پیشرفت و موفقیت 3 کار لازم است:اول:پشتکار،دوم:پشتکار،سوم:پشتکار

 حالا باید برای دقت بهتر، تمرکز خود را جمع کنیم. ممکن است در این راستا حتی شکست هم بخوریم یعنی بازهم به نوعی حواسمان پرت شود اما تلاش مجدد و چند باره بعد از شکست در تمرکز می تواند تمرکز را به همراه بیاورد و میزان موفقیت مان بالا برود.

 حال در این راستا برای اینکه حواسمان پرت نشود چند کار و شیوه بسیار مهم را باید مدنظر قرار دهیم.

یادم می آید چند سال قبل در کلاسهای حافظه برتر استاد سیدا شرکت می کردم یکی از  نکته های مهمی که از جلسات کلاسهای او به بخاطر می آورم این بود که برای به خاطر سپردن بهتر مطالب و نکات باید 3 نکته مهم را مدنظر قرار داد.

۱ـ برقراری ارتباط بین مطالب

۲ـ تحرک بخشیدن به مطالب

۳ـ مضحک نمودن مطالب

تصور کنید چرا شما هیچگاه رمــانهایی که می خوانید یا فیلمهایی که دیده اید تا مدتها فراموش نمی کنید!!!مخصوصآفیلمهای کمدی،داستانهای مضحک یا سریالهای خانوادگی!!! آنها به این خاطر همیشه در ذهن شما باقی می مانند که ارتباط معنی دار و خوبی بین مفاهیم و مطالب وجود دارد و همیشه تحرک در آنها دیده می شود به نوعی متحرک و پویا هستند،در ارتباط آنها خنده و شوخی و مضحک بودن موج می زند یا به نوعی مورد علاقه شما هستند و شما با علاقه آنرا مطالعه می کنید یا شما نیاز به آن را کاملا فهمیده اید. هر چقدر علاقه بیشتر شود میزان نیاز بالا می رود و حس خواستن افزایش می یابد لذا تمرکز بیشتر می شود و در این جا برای فهم بهتر بعد از خواندن با مرور ذهنی بیشتر مطالب خوانده شده حاصل و به خاطر سپاری آسانتر و راحت تر میشود و متقابلا یادآوری سریعتر می شود.

 علاقه بیشتر ... تمرکز بیشتر ... مرور ذهنی بیشتر ... به خاطر سپاری بهتر ... یادآوری سریعتر !!! این فرمول بهتر درس خواندن است.

در اینجا ذکر یک رابطه نیز ضروری است !!!

علاقه + علاقه + علاقه = موفقیت + موفقیت + موفقیت

هر جا علاقه است موفقیت و پیشرفت هم بیشتر است.

تا حالا شده است داستانی را که در دوران کودکی  شنیده اید فراموش کنید!!! آره درست گفتید خیر،چون با علاقه آنها را بخاطر سپرده اید و با علاقه آنرا یادآوری می کنید !!!

  تمرین:

زمان مشخصی را انتخاب کنید هر زمانی که دوست دارید و برای شما راحت تر است.

به عنوان مثال ساعت 6 بعدازظهر، از امروز هر روز ساعت 6 بعدازظهر ده دقیقه به مدت یک ماه تمام به یک مورد خاص فکر کنید توجه داشته باشید که دست کم باید چهار الی پنج شب متوالی به یک تصویر ثابت فکر کنید تصویری که مورد علاقه شما باشد. تصویر را زمانی عوض کنید که احساس می کنید  تصویر دیگر برای شما هیچ انگیزه ایجاد نمی کند و برایتان تکراری شده است.

تلاش کنید تا فکرتان منحرف نشود به همان روشی که گفتیم، به محض انحراف ذهنی از موضوع اصلی مجددآ به آن باز گردید. به مرور می بینید که رفته رفته میزان انحرافهای ذهنی شما کاهش می یابد. بطوری که در روز بیستم حتی کمتر از پنج بار در طول ده دقیقه فکرتان منحرف می شود. فراموش نکنید که استمرار یک ماهه در این تمرین بسیار حائز اهمیت است و نکته دیگر اینکه حتما به موضوعی که مورد علاقه خودتان است فکر کنید بویژه در روزهای اول. به هیچ عنوان با چشم بسته تمرین نکنید چون دیدن یک تصویر عینی و ملموس، بسیار ساده تر از تماشای یک تصویر ذهنی است. مثلا یک شاخه گل جلوی خود بگذارید و دقیقا به آن نگاه کنید و به آن فکر کنید. هر بار که که متوجه شدید به اصطلاح بهتتان برده و فکرتان منحرف شده، دوباره تمرکز کرده و توجه خود را به شاخه گل معطوف کنید تا زمانی که ده دقیقه تمام شود.

پس از دیدن اشیاء با چشم باز و احساس مهارت در این تمرین، همان جسم یا یک شئی یگر را در ذهن خود تصور کنید و به آن فکر کنید.در جایی آسوده بنشینید چشمان خود را ببندید و به تصویر ذهنی خود توجه کنید هر بار که ذهنتان فرار می کند و به تصویرها و افکار دیگر متمایل می شود با تلاشی ساده و آرام به تصویر ذهنی خود برگردید.(مدت زمان این تمرین می تواند کمتر از ۲ هفته باشد)

مرحله بعد پس از توفیق در ۲مرحله قبل،این است که این بار به اسامی معنی دار توجه کنید مثل محبت، فداکاری، خشم، شادی، هیجان و ...

چون اسمهای معنی تصویر عینی ندارند، بهتر آن است که آنها را در وجود یک شخص مورد علاقه ببینید. مثلا شادی و هیجان را در چهره دوست صمیمی خود و یا فداکاری و محبت را در چهره مادر یا پرستاری که شب هنگام بر بالین کودکی بیمار ایستاده است و از او مراقبت می کند ببینید.

تمرکز پیدا کردن بر اساس اسامی معنی دار ، قدرت تمرکز فکر شما را بسیار بالا می برد،به شرط آنکه در مراحل اول و دوم تمرین مهارت خوبی کسب کرده باشید.

در روزهای آخر شما می توانید به مفاهیم گسترده تر و عمیق تری که مفاهیم و افکار دنباله داری را شامل می شود فکر کنید. البته به صورت منظم و منسجم. مثلا جنگ که شامل ابتدا: حمله دشمن بعد خشم افراد، تشکیل واحد های نظامی،حمله به دشمن، تیراندازی کردن، جنگ تن به تن و سپس غلبه و پیروزی است.

 در این بین با درست کردن یک جدول تعداد خطا های خود را تیک مارک بزنید تا ببینید تا روز آخر چه پیشرفتی داشته اید!!!اما یادتان باشد تا روز آخر از نوسان خطاهای خود دلسرد نشوید!!چون حواس پرتی شما بستگی به محیط کار و زندگی، برخوردهای اجتماعی و همچنین تغذیه مناسب شما دارد.

یادتان باشد همچنان باید به این شعار پایبند باشید:پشتکار،پشتکار،پشتکار و فکر نکنید می توانید زودتر از موعد تعین شده در این تمرینات موفق باشید!!

وقتی مریض می شویم و نزد پزشک می رویم وی بر اساس یک نرم(Norm) خاص جهت بهبودی کامل نسخه تجویز می کند اما بعد از ۳الی۴ روز مصرف دارو با حداقل بهبودی مصرف دارو را خودسرانه ترک می کنیم و اعلام سلامتی می کنیم !!!جالب است دقیقآ اندک زمانی بعد دچار همان بیماری می شویم  (باعرض پوزش از دوستان پزشک)و می گوییم اینها هم که طبابت بلد نیستند!!!فقط بلد هستند....!!

اما اشتباه بزرگ از ماست چون سیکل مصرف کامل دارو باعث خروج کامل بیماری از بدن ما می شود و اشتباه ما باعث باقی ماندن بیماری به صورت بالقوه در بدن ما می شود!!

حافظه نیز همینطور است باید دقیق و طبق برنامه بارور شود و به دقت وتمرکز عادت کند و این تمرین مستمر ادامه یابد البته نه به صورت تمرین کردنهای قبلی بلکه به صورت مرور و خواندنها و تمرکز کردن بر روی آن.

راههای متنوع دیگری نیز برای تمرین کردن جهت بالا بردن تمرکز موجود است که به علت گستردگی و نزدیک بودن عملیات آنها به هم وهمچنین نیاز به راهنما وتخصصی بودن از توضیح آن خودداری می کنم و فقط تیتر وار آنها را نام می برم.البته یادمان باشد این تمرین که برایتان شرح دادم فوق العاده ساده و  بسیار کاربردی و خوب و دقیق است البته باید واقعآ علاقه،پشتکار و دقت برای این کار هزینه شود تا موفقیت حاصل گردد.

ما می توانیم  به شرطی که واقعآ بخواهیم حتی برای فکر کردن به انجام دادن یا ندادن این تمرینات،یا هر کاری یا حتی همین صحبت کردنمان باید تمرکز کنیم تا موفق شویم پس دوستان تمرکز لازمه زندگی کردن ماست.

۱ـ پرورش دقت و حواس پنج گانه

۲ـ مراقبه و مانترا

۳ـ تمرکز بر نقطه،دوایر و شعله

۴ـ تمرین پرش آگاهانه فکر

۵ـ Relaxation یا آرامش بخشیدن به روح و جسم

۶ـ افزایش تمرکز با استفاده از تمرینات یوگا

۷ـ تمرکز از راه ذکر و عرفان

بیاید کمی بر روی این گفته ها تمر کز کنیم و ببینیم واقعآ این دوست شما راست می گوید؟!!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد